1

Grywalizacja — zastosowanie w biznesie


Grywalizacja jest to w dużym skrócie zastosowanie elementów gier w miejscach, które grami nie są. Termin ten jest obecnie bardzo popularny. Można spotkać się z nim nie tylko na konferencjach czy w branżowych pismach, ale prawie w każdym informatycznym rozwiązaniu. W niniejszym poście opiszę kilka przykładów, gdzie wykorzystano gamifikację. Będą to przykłady aplikacji edukacyjnych, aplikacji do biegania oraz do gromadzenia wiedzy. W większości poniższych aplikacji korzystam prawie codziennie i gdyby nie elementy gier, pewnie nie robiłbym tego tak często.

Khan Academy

2

Khan Academy (www.khanacademy.org) to platforma z ogromną ilością wiedzy. Podzielona jest ona na różne tematy i przedmioty, np. matematyka, biologia, fizyka, chemia, gramatyka, finanse, rynki kapitałowe i dużo, dużo więcej. Niektóre z tych tematów (np. matematyka) podzielone są jeszcze bardziej, np. na klasę 3, 4, 5, etc. Każdy z tych kursów ma z góry określony materiał. W każdym momencie widzimy, ile materiału już przerobiliśmy. Po kilku lekcjach danego materiału mamy możliwość podejść do Mistrzowskiego wyzwania, które potwierdza, że jesteśmy mistrzami w danym temacie. Za wszystkie nasze aktywności zbieramy punkty. Dzięki nim otrzymujemy różne odznaki oraz możemy obserwować swój postęp. Punkty otrzymujemy również za oglądanie filmików (im więcej ich obejrzymy, tym więcej punktów otrzymamy).

Podsumowując, Khan Academy jest ustrukturyzowaną platformą wiedzy z wyodrębnionymi ścieżkami tematycznymi. Za naukę otrzymujemy punkty oraz odznaki. Możemy również zobaczyć przebieg i postęp naszej nauki oraz ile jeszcze zostało do ukończenia danego kursu.

Memrise

Memrise (www.memrise.com) to aplikacja ułatwiająca poznawanie i zapamiętywanie słówek i pojęć. Oparta jest o technikę fiszek, czyli karteczek, na której zapisane jest np. słowo po polsku, a z drugiej strony jest jego tłumaczenie. Aplikacja rozszerza tę technikę o rozsypanki wyrazów, wypowiedzi osób mówiących w ojczystym języku i filmiki. W celu łatwiejszego zapamiętania danego słowa, można dodać obrazki (memy) ułatwiające to zadania bądź skorzystać z obrazków dodanych przez innych użytkowników. Za każde odgadnięte i nowo nauczone słowo dostajemy punkty. Te punkty służą nam do zdobywania kolejnych poziomów oraz umożliwiają porównywanie się z naszymi znajomymi. To ostatnie motywuje mnie do nauki najbardziej. W chwilach, gdy widzę, że brakuje mi niewiele punktów, poświęcałem trochę dodatkowego czasu, aby prześcignąć mojego znajomego. Rankingi resetują się co tydzień, więc jeśli w danym tygodniu przegrałeś, w następnym możesz się odkuć 🙂

Aplikacja umożliwia tworzenie własnych kursów i zarządzanie nimi. Dostępna jest również na telefon, więc w każdej wolnej chwili możemy w łatwy sposób się uczyć. Wykorzystuje ona również technikę krzywej zapominania. System pamięta za nas kiedy odpytać ponownie o dany materiał. Typowo, po nauczeniu się słowa, pyta o nie następnego dnia, za trzy dni, za dziesięć itd. Jeżeli w którymś momencie odpowiemy źle, wtedy nasza znajomość słowa jest resetowana.

Duolingo

3

Duolingo (www.duolingo.com) jest aplikacją umożliwiającą naukę języków obcych. Polacy mają obecnie możliwość uczenia się języka angielskiego. Osoby znające angielski mają znacznie bogatszą ofertę. W tej aplikacji zbieramy punkty za przerabianie lekcji oraz powtarzanie ich. Punkty możemy wykorzystywać do porównywania się z innymi użytkownikami i znajomymi oraz do zdobywania kolejnych poziomów zaawansowania. Zdobyć możemy również coś na kształt gotówki, za którą możemy kupić np. strój dla naszej postaci, egzamin na czas albo założyć się o gotówkę, że przez tydzień będziemy codziennie się uczyli. Otrzymujemy również odznaki za różne aktywności. Na wyższych poziomach mamy też możliwość tłumaczenia tekstów oraz oceniania tłumaczeń innych osób. Lekcje są stosunkowo proste, ale drogą do sukcesu jest regularność nauki. Motywuje mnie do tego jedna z zasad Duolingo, która dawanie co dziesięć dni nieprzerwanej nauki monet w ilości równej 0,1*liczba dni nauki bez przerwy. Dodatkowo przyjemnym uczuciem jest świadomość, że np. od 620 dni poświęcamy codziennie kilka minut na naukę języka obcego.

 

Zombies, Run!

4

Zombies, run (www.zombiesrungame.com) jest aplikacją monitorującą nasze aktywności sportowe, a w szczególności bieganie. Mierzy ona m.in. przebiegnięty dystans oraz czas biegu. Przyznam szczerze, że osobiście z niej nie korzystałem. Aplikacja, można powiedzieć, jest grą. Zmierzony przez nią przebiegnięty dystans oraz czas przeliczany jest na punkty. Za te punkty możemy kupić różne przedmioty: mury, broń, pancerz, etc. Dzięki temu możemy budować nasze królestwo. W czasie biegu zalecane jest, aby mieć założone słuchawki. W nich słychać jest okrzyki i inne odgłosy goniących nas zombie!

Aby tego nie było mało, twórcy aplikacji nie odseparowali użytkowników w ich małych światach, lecz stworzyli jeden ogromny. Oprócz regularnych misji w grze są też wydarzenia wyjątkowe. Najbardziej znanym wydarzeniem z tym związanym jest Zombies, run! Virtual Races, w czasie którego ludzie na całym świecie łączą się za pomocą aplikacji i wspólnie uciekają przez zombie.

Podsumowując, aplikacja pomaga nam w bieganiu mierząc nasze poczynania, ale przede wszystkim zwiększając naszą motywację poprzez danie nam dodatkowych rzeczy za przebiegnięcie (pieniądze, punkty, przedmioty). Misje znajdujące się w  grze znacząco urozmaicają nasze bieganie.

Stack Overflow

5

Stack Overflow (www.stackoverflow.com) to portal przede wszystkim dla programistów, chociaż można tam znaleźć wiedzę również z innych dziedzin. Jest to forum, na którym jedna osoba zadaje pytanie (każde pytanie ma oddzielną podstronę), a pozostali użytkownicy odpowiadają na nie. Odpowiedzi oraz samo pytanie może zostać oznaczone jako użyteczne. Odpowiedzi pod pytaniami wyświetlane są w kolejności od najbardziej przydatnych do najmniej. Założeniem portalu jest szczere oznaczanie odpowiedzi i pytań jako użyteczne przez użytkowników. Sprawia to, że bardzo szybko jesteśmy w stanie znaleźć odpowiedź na nurtujące nas pytanie (jeśli występuje w serwisie i jest odpowiednio popularne). Użytkownicy otrzymują punkty za udzielone odpowiedzi i zadane pytania. Ilość punktów zależy od tego, jak bardzo odpowiedź bądź pytanie jest użyteczne.

Po co użytkownikom te punkty? Dla niektórych jest to zabawa, dla innych swego rodzaju wyścig (nikt nie oznacza dwóch takich samych odpowiedzi jako użyteczne), może to też być praca lub chęć poszerzania wiedzy, ponieważ chcąc komuś odpowiedzieć, musimy sami znaleźć odpowiedź. Niektóre firmy ze świata IT podczas rekrutacji zwracają uwagę na ilość punktów w tym serwisie. Opowiadając o tym serwisie, nie można pominąć Johna Skeeta. Jest to postać porównywana do Chucka Norrisa. Ma on ogromną wiedzę i jeszcze więcej punktów. Krąży legenda po internecie, że jeżeli chcesz udzielić odpowiedzi na pytanie i zauważysz, że John zaczął odpowiadać, to odpuść sobie, bo tylko stracisz czas.

Podsumowując, grywalizacja wykorzystana w tym serwisie usprawnia jej użytkownikom znajdowanie najlepszych odpowiedzi na zadane pytania oraz ma wpływ na świat poza tym serwisem, m.in. podczas rekrutacji.

Podsumowanie

Powyższe przykłady to tylko wierzchołek góry lodowej. Trudno znaleźć obecnie firmę, która nie korzysta w swoich działach z elementów gamifikacji. Elementy te mają bardzo liczne zastosowania. Można wykorzystać je w działach sprzedaży i marketingu (PZU), współpracy z klientem i motywowania go do aktywności w systemie (mBank), czy nawet zarządzania wiedzą własnych pracowników (PZU). Obecnie grywalizacja jest bardzo popularnym tematem i możemy ją wykorzystać prawie wszędzie (począwszy od edukacji, poprzez zarządzanie wiedzą, aplikacje sportowe i pomagające zdrowo żyć, a skończywszy na bankowości, a może nawet zarządzaniu ludźmi). Można zauważyć, że wiele systemów jest wręcz skupiona na wplataniu elementów gier tam, gdzie na początku się ich nie spodziewamy. Mam jednak nadzieję, że ludzkość nie zostanie przez to zaślepiona, co np. można zauważyć w odcinku Fifteen Million Merits serialu Mirror Black. W następnym poście przedstawię kilka konkretnych technik wywodzących się ze świata gier.

 

Źródła:

https://cdn.pixabay.com/photo/2012/03/01/01/10/card-20030_960_720.jpg
http://grywalizujemy.pl/wp-content/uploads/2014/09/grywalizacja_zrobtosam1.rar
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/15/Khan_Academy_Logo_Old_version_2015.jpg
https://c1.staticflickr.com/8/7437/14191829821_9b44315356_b.jpg
https://c1.staticflickr.com/5/4147/5090343771_68188f7b6d_b.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6a/Stack_Overflow_homepage.png
http://www.bbc.com/news/uk-england-34596634
http://karieranaobcasach.com/2017/09/zombies-run/
http://www.wiadomosci24.pl/artykul/zombies_run_recenzja_gry_236167.html
http://www.komputerswiat.pl/artykuly/redakcyjne/2017/08/zombies-run-zgub-kilogramy-uciekajac-przed-nieumarlymi.aspx
https://zombiesvirtualrace.com/
https://kamyksite.com/2016/06/25/zombies-run-virtual-race/
https://en.wikipedia.org/wiki/Fifteen_Million_Merits