1

Grywalizacja — wstęp


Z czym kojarzą Ci się gry? Kojarzą Ci się z przyjemnością i zabawą, czy może widzisz w nich coś więcej, np. możliwość nauki i rozwoju? Grałeś kiedyś w piłkę nożną albo w Heroes of Might and Magic III? Przypomnij sobie tamte chwile. Dlaczego grałeś w gry? Co z nich wyniosłeś?? Jak czułeś się w trakcie rozgrywki? Jak zachowywali się inni gracze? Myślisz, że mógłbyś wykorzystać te rzeczy w biznesie?

Grywalizacja

Grywalizacja (gamifikacja, gratyfikacja) to wykorzystanie elementów gier w sytuacjach, które nie są grami. Pozwala to zwiększać zaangażowanie i motywację graczy oraz przynosić korzyści biznesowe.

Benefity

Wprowadzenie elementów gier do procesów biznesowych, jeśli jest wykonane w odpowiedni sposób, przynosi różne korzyści. Z punktu widzenia gracza spełnione mogą zostać jego potrzeby znane z piramidy Maslowa. Rywalizacja występująca w grach pozwala graczom zaspokoić potrzebę szacunku i uznania. Dobrze zbudowane programy przyznawania punktów pozwalają wdrażać w łatwy, a czasem nawet niezauważalny sposób, nowe procedury oraz usprawniać istniejące. Przyznawanie punktów oparte o ich zwiększanie w sytuacji, gdy dana aktywność powtarzana jest regularnie, pomaga w uczeniu się nowych nawyków oraz oduczaniu się zbędnych. Z punktu widzenia zarządzającego daną grupą ludzi, może on na podstawie rozgrywki zobaczyć m.in. postępy prac w projekcie, poziom wiedzy danego pracownika, zbadać jego motywację, nastawienie, a nawet jego cechy osobowości.

Zastosowanie

Gamifikacja stosowana jest obecnie w wielu dziedzinach. Jest to m.in. edukacja, rozwój osobisty, marketing, dbanie o zdrowie, programy ekologiczne, sprzedaż czy sport. Bardzo łatwo jest wprowadzić  elementy gry do aplikacji edukacyjnych. Obecnie istnieje wiele takich programów, np. Khan Academy, Ribbon Hero, Coursera, Brainscape oraz Visual Studio Achievements. Grywalizację widać również w aplikacjach sportowych (Endomondo, Zombies, Run), a nawet w programach partnerskich, m.in. w programie mBank można otrzymywać odznaki za konkretne aktywności.

2

Jak zacząć?

Jedynym sposobem, aby się przekonać, czy gamifikacja sprawdzi się w naszych procesach, jest jej wykorzystanie. Najpierw musimy określić cel. Skorzystajmy w jego określeniu ze znanej metody SMART (pisaliśmy o niej tutajtutaj). Zastanówmy się, co chcemy osiągnąć oraz w jakim stanie jesteśmy obecnie. Przygotujmy też miarę, którą wykorzystamy do sprawdzenia, czy zastosowanie gamifikacji przyniosło oczekiwane rezultaty. Następnie określ i przeanalizuj graczy. Im dokładniej ich poznasz, tym lepsze uzyskasz rezultaty z zastosowania grywalizacji. W ostatnim etapie zastosuj elementy gier. Na bieżąco badaj, jak oddziałują one na graczy, poprawiaj je, usuwaj i dodawaj nowe. Powodzenia!

Grywalizacja na Politechnice Warszawskiej

W 2015 roku został zorganizowany na Politechnice Warszawskiej Dzień Otwarty. Celem tego wydarzenia jest zainteresowanie młodzieży uczelnią oraz zachęcenie ich do studiowania na niej. Jedną z atrakcji przyciągających młodzież była zabawa oparta na grywalizacji. Cieszyła się ona dużym zainteresowaniem, w wyniku czego, zostały rozdane wszystkie przewidziane w tej zabawie nagrody!

Podsumowanie

Grywalizację można zastosować w każdym procesie. Czy to się jednak opłaca? To zależy od konkretnego przypadku i sam musisz się nad tym zastanowić i zbadać to. Niemniej jednak grywalizacja stosowana jest coraz częściej i nierzadko z sukcesem. Warto znać ten termin oraz wykorzystać elementy gier w kilku procesach we własnych organizacjach czy zespołach, chociażby pilotażowo.

 

 

Źródła:

http://grywalizacja24.pl/wp-content/uploads/Whitepaper_Grywalizacja24_2.pdf
http://grywalizacja24.pl/wp-content/uploads/2016/12/Whitepaper-nr-5_2015.pdf
https://www.pw.edu.pl/Uczelnia/Aktualnosci/Zaprogramowane-na-Politechnike!
http://grzegorzolifirowicz.pl/grywalizacja-w-3-krokach/
https://c1.staticflickr.com/6/5802/23045584155_cb64faa12f_b.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c9/Begin_Brzezinski_Camp_David_Chess.jpg/1280px-Begin_Brzezinski_Camp_David_Chess.jpg